بررسی گوشی Nokia N900
نوشته شده توسط : امیر

بسیار واضح است که Nokia N900  تفاوت بسیاری با گوشی های معمول و قدیمی سری N دارد. شاید صفحه کلید QWERTY کشویی گوشی، آنرا مشابه برخی از گوشی های این سری جلوه دهد اما سیستم­عامل Maemo تجربه ای کاملا متفاوت به کاربران ارائه می دهد. گرچه این تنها تفاوت N900 با این گوشی ها نیست و N900 سعی دارد دو دنیای متفاوت گوشی ها و کامپیوترها را به هم پیوند دهد.

 

 

 

 

اینترنت را می توان یکی از جنبه هایی دانست که N900 در آن به دنبال پیوند دادن کامپیوترها و گوشی های موبایل است ، پس باید امکانات ارتباطاتی و مرورگر وب را جزء نقاط مثبت آن دانست. صفحه نمایش بزرگ و رزولوشن بالای آن و امکان تایپ آسان قابلیت هایی هستند که پیش از این در برخی از گوشی های دیگر هم دیده بودیم اما همانطور که اشاره شد N900 متفاوت است . این گوشی به سیستم عامل Maemo و مرورگری مبتنی بر Mozilla مجهز است و از امکانات ارتباطی خارق العاده ای برخوردار است.

 

ویژگی های کلیدی

 

  • صفحه نمایش لمسی مقاومتی با اندازه 3/5 اینچی و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن WVGA  پیکسل
  • سیستم عامل Maemo 5
  • مروگر وب بسیار پیشرفته مبتنی بر Mozilla با پشتیبانی از Adobe Flash 9.4
  • صفحه کلید QWERTY کشویی با سه ردیف کلید
  • پردازنده 600 مگاهرتزی ARM Cortex A8 ، شتاب دهنده گرافیکی PowerVR SGX و 256 مگابایت حافظه RAM
  • پشتیبانی چهاربانده از GSM و پشتیبانی سه بانده از 3G
  • دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک ، فلاش دوگانه LED و محافظ لنز پویا
  • قابلیت ضبط ویدیویی با رزولوشن WVGA (848 x 480 پیکسل) و نرخ 24 فریم بر ثانیه
  • پشتیبانی از HSDPA با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه
  • Wi-Fi و GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی
  • پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD
  • جک تاشو برای قرار گرفتن گوشی روی میز
  • اسلات کارت حافظه micoSD با قابلیت پشتیبانی از microSDHC
  • سنسور شتاب سنج
  • سنسور نزدیکی
  • سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و خروجی تلویزیون
  • پورت MicroUSB (با قابلیت شارژ گوشی) و بلوتوث استریو v2.0
  • کیفیت صدای عالی
  • پیمایش حرکتی
  • یکپارچه سازی مخاطبین با Skype ، Google Talk و دیگر سرویس های VoIP
  • کیفیت ساخت فوق العاده
  • فرستنده FM

 

نقاط ضعف

 

  • اندازه بزرگ و وزن زیاد
  • رابط کاربری در حال حاضر تنها در حالت افقی کار می کند
  • عدم وجود شماره گیری هوشمند و شماره گیری صوتی
  • رابط و قابلیت های منسوخ دوربین
  • نبود نرم افزار مقصدیابی ماهواره ای با راهنمای صوتی
  • عدم وجود ضبط کننده صدا ،البته ممکن است با ورود برنامه­های این سیستم­عامل مشکل آن حل شود و قابلیت تشخیص دست خط
  • نرم افزارهای محدود در دسترس
  • پشتیبانی محدود از شبکه های 3G در آمریکا(از AT&T پشتیبانی نمی شود)

 

N900 باید تمام توان خود را برای کنار زدن سایر گوشی های سری N به کار بگیرد. البته سیستم عامل سیمبین در توسعه پذیری N900 و Maemo را پشت سر می گذارد اما N900 هم یکی دیگر از گوشی های سری N  است و مثل بقیه آن ها همه منظوره است .

 

 

 

یکی از نکاتی که در مورد Nokia N900 توجه ما را به خود جلب می کند ، صفحه نمایش آن است که از رزولوشن WVGA پشتیبانی می کند و قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را هم داراست که هیچ گوشی هوشمند دیگری توان رقابت با آن را ندارد. البته گوشی Vodafone 360 H1 که توسط Samsung تولید شد و به پلت فرم LiMo مجهز بود جایگاه خاص خودش را دارد. صفحه کلید QWERTY گوشی را هم به این موارد بیافزایید که با وجود سه ردیفه بودن بسیار راحت است.

زمان آن رسیده است که به بررسی امکانات و قابلیت هایی که Nokia N900 عرضه می کند و همین طور نقص های آن بپردازیم.یک سیستم عامل جدید (در مورد گوشی ها ) باید بتواند خود را به برترین پلت فرم های گوشی های هوشمند نزدیک کند و البته از پتانسیل بالایی هم برخوردار باشد. همانطور که در بررسی اولیه گوشی دیدیم Maemo و N900 بسیار جاه طلب تر و به دنبال جایگاه های برتر بازار هستند. در قسمت بعد به بررسی محتویات جعبه N900 و سپس به بررسی سخت افزاری آن خواهیم پرداخت.

 

محتویات جعبه

 

در جعبه Nokia N900 تقریبا هر آنچه که انتظارش را داشتید می یابید اما سخت بتوان سورپرایزی را در میان محتویات جعبه آن مشاهده کرد. در جعبه این گوشی ،  یک شارژر و یک مبدل که امکان استفاده از شارژر های قدیمی نوکیا را با N900 به وجود می آورند ، پیدا می کنید. هر دوی استاندارهای پیشینی که توسط نوکیا برای این منظور به کار گرفته شده بودند ، با استفاده از این مبدل قابلیت تبدیل به پورت microUSB را دارند.

 

 

 

یک کابل خروجی تلویزیون به همراه یک کابل microUSB هم در جعبه این گوشی دیده می شوند. هدست یک تکه گوشی امکان تعویض آن را در عین حفظ کنترل های موسیقی روی هدست ناممکن می سازد. آخرین چیزی که در جعبه N900 دیده می شود یک دستمال برای پاک کردن صفحه نمایش گوشی است.

هیچ قلم یدکی و کارت حافظه ای به همراه گوشی عرضه نمی شود اما حافظه داخلی 32 گیگابایتی گوشی بیشتر مورد استقبال کاربران خواهد بود. بدون وجود قلم هم می توانید به راحتی به کار با Nokia N900 بپردازید و نمی توان نبودن قلم یدکی را مشکل جدی تلقی نمود.

با ابعاد 110.9 x 59.8 x 18 میلی متری ، Nokia N900 حجمی معادل 113 سی سی دارد. این گوشی نسبت به N97 کمی پهن تر و نسبت به N97 mini  میزان بیشتری عریض تر است. البته طراحی ظاهری ساده گوشی موجب می شود که کار کردن با  N900 سخت به نظر نیاید.

وزن بسیار زیاد 181 گرمی گوشی باعث می شود که Nokia N900 را سنگین ترین گوشی ای بدانیم که از زمان بررسی HTC TyTN II مشاهده کرده ایم.

 

 

 

اگر بتوانید این موضوع را تحمل کنید ، کارآیی و عملکرد N900 به بهای پرداختی آن می ارزد و یقینا از آن بسیار راضی خواهید بود. البته اندازه B7610 OmniaPRO و HTC HD2 آنها را در سطح پایین تری قرار نداده است.  N900 نسبت به این دو، مزایایی هم دارد. فقط نباید انتظار داشته باشید که گوشی در جیب تان جای گیرد و این موضوع را کلا باید فراموش کنید.

 

طراحی

 

با چنین اندازه ای تنها طراحی ساده گوشی می توانست آن را تا این حد دوست داشتنی کند. پلاستیک صیقلی در جلو و عقب گوشی به خوبی ترکیب شده اند و طراحی N900 را تا حد انتظار ساده کرده اند.

Nokia E71 هم با وجود اندازه بزرگش به دلیل کارکردها و عملکردهایی که ارائه می داد توانست جای ویژه ای در بازار برای خود دست و پا کند. اما در این جا ما کاملا در مورد شکل و کلاس متفاوتی بحث می کنیم.

پلاستیک صیقلی جلوی گوشی در حین استفاده به راحتی اثر انگشت و هر نوع لکه ای را به خود جذب می کند اما باقی قسمت های بدنه در برابر آن ها مقاوم هستند. نوکیا از پلاستیک مخصوصی در این گوشی و گوشی های اخیر خود همانند N97 ، N97 mini و N85 استفاده کرده است و دلیلی ندارد که از عدم کاربرد فلز در بدنه آن نگران باشیم.

 

صفحه نمایش 3/5 اینچی

 

Nokia N900 به یک صفحه نمایش لمسی 3/5  اینچی مجهز است که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن WVGA پیکسل را دارد. این اولین صفحه نمایش Nokia است که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن VGA را دارد و دومین گوشی بعد از Vodafone 360 H1 که بوسیله سامسونگ تولید شد در دنیای تلفن های هوشمند است  که از16 میلیون رنگ پشتیبانی می کند.

 

 

همانطور که انتظار داشتیم صفحه نمایش این گوشی کیفیت تصویر فوق العاده ای ارائه می دهد. درخشندگی بالا و رنگ های خوب باعث می شود که کیفیت تصویر خیره کننده ای را شاهد باشیم.خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب هم بسیار خوب و تحسین بر انگیز و نزدیک به بهترین گوشی این رده است.

تنها نقصی که به نظر ما در صفحه نمایش Nokia N900 دیده می شود روشنایی آن است که با انتظاری که از گوشی های نوکیا داشتیم برابری نمی کند.

حساسیت صفحه نمایش خارق العاده است اما صفحه نمایش های مقاومتی دیگری هم دیده بودیم که از آن بهتر عمل می کردند. N900 به یک فشار کوچک به جای لمس برای ثبت دستورات کاربر نیاز دارد اما نباید بیش از این انتظاری از تکنولوژی مقاومتی صفحه نمایش ها داشته باشیم. البته استثناهایی هم وجود دارد اما نمی توانید تفاوت آن ها را احساس نمایید.

Nokia N900 در حساسیت صفحه نمایش از 5800 XpressMusic بهتر عمل می کند و با Nokia N97 در این بخش قابل مقایسه است.

 

صفحه کلید QWERTY

 

یکی از بخش های اساسی سخت افزاری Nokia N900 صفحه کلید QWERTY آن است. N900 به اندازه سایر گوشی هایی که پیش از این دیده بودیم باز نمی شود و این امر باعث شده است که فضای در دسترس برای کلیدها کاهش یابد.

 

 

این باعث شده است که صفحه کلید طرحی سه ردیفی داشته باشد که به این معناست که هر کلید بعنوان دو یا سه کلید عمل می کند. بنابراین کلیدهای Shift و Alt بسیار پر استفاده خواهند بود. یک صفحه کلید عددی مجازی هم در گوشی تعبیه شده است و به همین دلیل مجبور نخواهید بود برای شماره گیری از صفحه کلید QWERTY استفاده نمایید.

خود کلیدها بسیار خوب هستند. بازخورد لمسی کلیدها هم بسیار خوب است و می توانید با سرعت زیادی به تایپ مشغول گردید. اگرچه فضای محدودتر برای این بخش به معنای کلیدهای کوچکتری است که فضای کمتری هم بین آن ها وجود دارد . پس به کاربرانی که دست های بزرگی دارند توصیه می کنیم که قبلا از این که گوشی را بخرند ، تایپ با این صفحه کلید را آزمایش نمایند.

 

کنترل ها

 

هیچ کلیدی در نمای جلویی Nokia N900 وجود ندارد و تنها خروجی صدای مخاطب ، دوربین ثانویه تماس های ویدیویی ، LED نشانگر وضعیت و دو سنسور در بالای صفحه نمایش جلب توجه می نمایند. این سنسورها شامل یک سنسور محدود کننده نور می‏باشند که نور پس زمینه صفحه نمایش و صفحه کلید را تنظیم می کند و یک سنسور نزدیکی که صفحه نمایش را در هنگامی که آنرا در حین مکالمه به گوش خود نزدیک می کنید ، خاموش می کند.

 

 

LED نشانگر وضعیت (یا Notification Light ، آن طور که نوکیا آن را نام می گذارد) را می توان در رویدادهای مختلفی همانند دریافت ایمیل ، SMS یا یک پیام فوری و تماس های از دست رفته به صورت چشمک زن تنظیم نمود.

اگر Nokia N900 را به صورت عمودی در دست تان نگاه دارید ، یکی از اسپیکرهای گوشی ، پورت microUSB و روزنه بند گوشی را در کناره بالایی آن پیدا خواهید کرد.

 

 

 

اسپیکر دیگر گوشی در کناره پایینی آن و در کنار کلید کشویی قفل گوشی ، سوکت صوتی 3/5 میلی متری استاندارد و دهنی گوشی قرار گرفته است. قلم بزرگ گوشی که ظاهر تقریبا ارزان قیمتی دارد در این بخش قرار دارد.

 

 

 

 

در کناره سمت چپ Nokia N900 هیچ کنترل یا کلیدی دیده نمی شود.

 

 

در کناره سمت راست گوشی ، کلیدهای تنظیم صدا ، کلید روشن/خاموش گوشی و کلید مخصوص دوربین قرار گرفته اند. پورت اینفرارد هم در این قسمت قرار دارد. نوکیا در این بخش تصمیم عجیبی گرفته است و برای کاربران کنترلی بر روی این پورت قرار نداده است و تنها از آن می توان توسط نرم افزارهای کنترل از راه دور بهره گرفت و امکان انتقال داده توسط آن وجود ندارد.

 

  

 

 

در کناره پشتی Nokia N900 ، لنز دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی به همراه فلاش LED دوگانه آن به چشم می خورد.آنها زیر یک پوشش محافظ کوچک قرار گرفته اند که برای محافظت آن ها از خراش کافی خواهد بود.

خود محافظ اکتیو است و با کنار زدن آن رابط کاربری دوربین نمایش داده خواهد شد. با برگرداندن این کاور سر جای خود رابط کاربری دوربین هم بسته خواهد شد.

 

 

 

 

یک جک هم در این قسمت تعبیه شده است که با باز شدن خود اجازه قرارگیری زاویه دار گوشی را برای تماشای آسان تر ویدیوها فراهم می آورد. یک آهن ربای کوچک از جمع شدن این جک در هنگامی که از آن استفاده می کنید ، جلوگیری می کند.

 

 

 

با برداشتن کاور پشتی گوشی ، اسلات کارت حافظه microSD که قابلیت تعویض سریع کارت حافظه را هم داراست و باتری 1320 میلی آمپری BL-5J نمایان می شوند. نوکیا ادعایی در مورد طول عمر این باتری نکرده است اما با توجه به تجربه شخصی ما که در مدت کار با گوشی بدست آمد ، می توانید هر یک روز و نیم یک بار اقدام به شارژ گوشی نمایید. این عمر باتری را با توجه به استفاده دو ساعتی از اینترنت توسط Wi-Fi ، کمتر از یک ساعت مکالمه تلفنی و یک ساعت استفاده از سایر قابلیت های گوشی تخمین زده ایم. گرچه دوام این باتری خیلی فوق العاده نیست اما در کل چندان بد هم نیست.

 

 

Nokia N900 کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. این گوشی مدت زمان طولانی در اختیار ما نبود تا بتوانیم دوام آن را در برابر استفاده زیاد تخمین بزنیم اما می توان آنرا گوشی بسیار محکمی به حساب آورد. هیچ سر و صدایی از قطعات گوشی در هنگام کار با گوشی به گوش نمی رسد.

 

 

 

مکانیزم کشویی گوشی در مقایسه با این مکانیزم در گوشی های N97 و N97 mini به اندازه کافی خوب و روان است . فنر های گوشی هم به نسبت، همانند دو گوشی کشویی پیشین نوکیا سفت هستند اما کشوی گوشی به خوبی در هر دو سمت محکم می شود. صفحه کلید QWERTY گوشی هم تقریبا کامل است و تنها نقص آن طرح بندی سه ردیفی آن است. N900 گوشی کاربرپسندی است و احساس استحکام و ایمنی خوب و تجربه لمسی جدیدی برای کاربر مهیا می دارد. در ادامه به بررسی سایر قسمت های گوشی خواهیم پرداخت.

 

سیستم عامل Maemo

 

نسخه پنجم Maemo را به سختی می توان جز دو پلت فرم اصلی گوشی های هوشمند محسوب نمود. تنها، دنیا هنگامی رو به این سیستم عامل خواهد کرد که به بهتر بودن آن نسبت به ویرایش پنجم سیستم عامل سیمبین که در محصولات اصلی نوکیا به کار رفته است ، اقرار شود. هیچ کدام از ناسازگاری های تک کلیک ها یا کلیک های دوگانه که در S60 شاهد آن بودیم در این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس دیده نمی شوند.

 

 

نخستین نکت


:: بازدید از این مطلب : 1178

|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 23
|
مجموع امتیاز : 23
تاریخ انتشار : 6 ارديبهشت 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: